Ny rom-sak i NRK: Bevisst ensretta ideologi produserer løgn etter løgn

14.10.2022 la nrk.no ut en kryptisk artikkel med overskrift NRK beklager publisering. NRK sier ikke hva saka dreier seg om, bare «nyheten» om at NRK i ei sak ikke har vært tilstrekkelig kritisk overfor kildene og ikke utført faktasjekk. Heldigvis forteller document.no hva NRK vil skjule: At det er helt feil at en mørkhuda skeiv muslim, organisasjonsleder, blei «skutt i hjertet» sammen med samboeren utafor London Pub 25. juli under terroren der i år.
Med denne korrigeringa forsvant et viktig forsvar for at terroristen ikke handla etter muslimsk ideologi. Det kunne han vel ikke når han også skøyt etter muslimer og de var millimetre fra døden? Derfor var den påståtte såra så viktig å skrive om, og ekstra viktig å ikke sjekke historia til. Derfor vil feil gjentas gang på gang og produseres fortløpende i alle saker som er i samsvar med NRKs ideologiske budskap. Som tilsvarende for de andre dominerende mediene. 

 Av red. OBB

Ny rom-sak:
«Gikk i sympatifella og blei sittende fast der»
NRK måtte motvillig krype til korset i 2013 da de misbrukte ei mishandla jente for å bekrefte sin ideologi om det store omfanget av undertrykking av minoriteter. I Medieskandale eller normalen, skreiv jeg:

I 2013 valgte en av NRKs krimjournalister bevisst å fordreie ei sak der ei minoritetsmor blei dømt for mishandling av sitt eget barn. I tråd med den herskende ideologi om at alle minoriteter er diskriminert av norske myndigheter og alle andre, framstilte journalisten saka som om mora var uriktig dømt som diskriminert. Han underslo at mora blei dømt for mishandling og ikke mindre enn hadde tvingi dattera si til prostitusjon. Dette dagsrevyinnslaget fikk journalisten ros av Dagsrevyens ledelse for. Det barnet mora misbrukte og blei dømt for, forsvant for det hegemoniske standpunktet om at minoriteter alltid er konsekvent og prinsipielt diskriminert.
Journalisten innrømte feilen og sa «jeg gikk meg blind. …Vi gikk i sympatifella og ble sittende fast der».  

Andre oppdaga også den nye NRK-feilen
Heller ikke i denne saka fant NRK ut at den videreformidla påstanden om «skutt ved hjertet» var feil, rett og slett løgn. Det var fordi andre medier skreiv om det:

Etter at det fremkom opplysninger i andre medier denne uken, har NRK på selvstendig grunnlag undersøkt informasjonen som kom frem av innslaget og artikkelen. Disse undersøkelsene reiser sterk tvil om sentrale hendelsesforløp i en historie som ble formidlet gjennom NRK. Derfor har vi valgt å avpublisere artikkelen på NRK.no, og innslaget i Ukeslutt er slettet. 

I dette tilfellet har ikke NRK vært tilstrekkelige kritiske overfor kildene, og våre undersøkelser i etterkant kan tyde på at faktasjekken før publiseringene ikke var god nok. [utheving av Politikus]

NRK sletter samtidig spora, så vi ikke kan se hva som blei sagt av hvem og ikke minst hvem som var NRKs journalister. Det er jo fullt forståelig. Å skjule sine spor er alltid viktig.

«Skutt rett ved hjertet»: Bare løgn
Document.no skriver at det var VG som faktasjekka saka. Kvinnen det dreier seg om er nestleder i Salam Norge, en organisasjon for skeive muslimer. Utrop, aktivistavisa for innvandrere, muslimer og mer innvandring, beklager nå at de videreformidla nestlederens påstand om at hun «ble skutt rett ved hjertet».

Generalsekretæren for Salam sa til NTB:

«Vi hadde medlemmer inne på London Pub og utenfor den natta, og vår nestleder … ble skutt.»

Terrorens ideologiske ramme reddes ved å vise fram et muslimsk offer
Skytinga og drapene i Oslo 25. juni i år var ikke blind vold. Den var mot homofile, og alt tyder på at drapene var et ledd i den muslimske terroren som vi ser utøvd både som statsvold i muslimske land og den muslimske terroren i Europa. Denne forklaringa er det PST bygger og utvider etterforskninga på, og det er også den allment mer eller mindre motvillig aksepterte forklaringa hittil. Denne forklaringa bryter helt med den herskende forestillinga om muslimene som de forfulgte og som budbringere for en frigjørende ideologi. Muslimsk terror finnes ikke i denne ideologien, det er bare sinnssjuke mennesker som nærmest blir tvunget av de «islamofobe» til å forsvare seg med terror. Da kan dette falske bildet av muslimsk ideologisk praksis reddes ved å framheve et beskutt muslimsk homofilt par der den ene fikk et skudd få millimeter fra hjertet. Historia er så god og så reddende for den falske ideologien at sjelden har begrepet for dårlig journalistisk kildekritikk passa bedre enn i dette tilfellet: Aldri sjekk en god historie. Og det blei heller ikke gjort. Ideologiens behov overstyrte fakta der som ellers.

NRKs ideologiske og fordomsfulle ensretting vil produsere sånne feil «omatt og omatt»
NRK unnskylder seg med at det «i dette tilfellet» «kan tyde på» dårlig faktasjekk. Teksten er svært omsorgsfull overfor journalisten/-ene og deres redaktør samtidig som feilen skal gjøres minst mulig. Det er ideologien til statens mediekanal det er noe galt med, og det er derfor ikke siste gang vi får en ny rom-sak og sak som dette i NRK. Denne saka er som de sjøl sa om rom-saka: «Vi gikk i sympatifella og ble sittende fast der». Der sitter NRK fortsatt. Sympatifelle er mildt uttrykk. Fasttømra og ufravikelig ideologi, er mer dekkende.

NRKs ideologi som de har vedtatt at de skal propagandere for, hindrer at denne saka, som heller ikke rom-saka fra 2013, blir til læring, til forbedring. Det krever nemlig ideologiendring, og det er ikke aktuelt. Feil som de høyst motvillig blir avslørt med, går NRK bare videre med som om det var et hendelig uhell.

Nye oppgaver for NRK enn samfunnskritikk
Dessuten har NRK nå fått nye og viktigere oppgaver enn å drive kildekritikk overfor sin egen ideologi. Nå skal NRK utvide sitt arbeidsområde med å drive med stedsutvikling i en bydel i Oslo der de har planer om å slå seg ned og dominere. En bydel der NRK mot bedre vitende fortsetter å bruke et gatenavn som Oslo kommune sletta i 2011.

Framheva bilde:
Wikimedia Commons, the free media repository

Oppdatert 16.10.22 kl 10.31.
I den første versjonen stod det at terroren i Oslo, også kalt masseskytinga, skjedde 2. juli. Det er sjølsagt feil dato. Det skjedde 25.06.22, og det er retta opp nå.
I ingressen stod det   først feil,
NRK vil sjølsagt fortsatt overse feil i saker som passer med deres ideologi.  

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s